Begin 2015 heeft Alsema haar machinepark uitgebreid met een nieuwe hybride graafmachine, een elektrische kabeltreklier en een elektrische crewtransporter. In januari 2015 werd door Alsema een Komatsu HB215lc-2 in gebruik genomen. Deze 21-tons hybride graafmachine is inmiddels succesvol ingezet op twee hoogspanningskabelprojecten en wordt op dit moment ingezet bij de aanleg van een transportleiding bij Joure. De aanzienlijke reductie in het brandstofverbruik, maakt de inzet van de machine tot een succes.
Door de toenemende complexiteit en omvang van de hoogspanningskabelprojecten, heeft Alsema een nieuwe elektrische kabeltreklier in gebruik genomen. Aangezien de markt niet kan voldoen aan de specifieke eisen die Alsema stelt aan haar kabeltrekmaterieel, wordt het kabeltrekmaterieel intern volledig ontworpen en gebouwd. De nieuwe kabeltreklier heeft een maximale trekkracht van 20 ton en beschikt over een lierdraad met een lengte van 1200 meter. Daarnaast is de lier voorzien van diverse controlesystemen, zoals een continue trekkrachtregistratie.
Voor diverse engineerings- en uitvoeringswerkzaamheden in het veld, zet Alsema sinds begin 2015 een elektrische crewtransporter in. De crewtransporter is geschikt voor het transport van medewerkers en engineeringswerktuigen in alle soorten terrein. De actieradius en de degelijkheid waren de aanleiding voor de keuze voor een crewtransporter van Frisian Motors uit Bakkeveen.
Bijeenkomst sectorinitiatief
Op 9 november 2021 vond in het kader van uitwisseling van ervaring en kennis met betrekking tot brandstofreductie weer een bijeenkomst van het initiatief plaats. Deze bijeenkomst kon weer...